★ ★ ★ ★ 4.3 / 5 TRUSTPILOT

FRI FRAKT OVER 599 KR*

BLI MEDLEM - FÅ 30 KR RABATT

60 DAGER ANGRERETT

Logg inn

Opptil 40% rabatt på påskepynt🐣

Inspirasjon/Bli kjent med/Estetikk som fremmer velvære – oppdag nevroestetikk med Muuto

Estetikk som fremmer velvære – oppdag nevroestetikk med Muuto

Nevroestetikk handler om hvordan hjernen og kroppen vår reagerer på kunst og visuelle inntrykk – og dette voksende fagfeltet er i ferd med å forandre måten vi tenker på design. Selv om nevroestetikk ofte forbindes med kunst og arkitektur, har Muuto – kjent for sin moderne skandinaviske design – utforsket hvordan dette også kan brukes i innredning og interiør. Vi har snakket med Line Brockman Juhl, Chief Marketing Officer i Muuto, for å lære mer om hvordan merket lar nevroestetikk påvirke sin designfilosofi – og hvordan det kan bidra til økt velvære i hverdagen.
fredag 14. mars 2025
Del artikkel

NYTENKENDE DESIGN: HVA SKJER NÅR VI BRUKER NEVROESTETIKK?

Det var en grå og trist morgen i midten av januar da vi nærmet oss Muutos kontorer og showroom midt i hjertet av København. “Takk og lov for at vi er på vei til Muuto – litt lys og farge er akkurat det vi trenger nå!", utbrøt en av oss,” Og nettopp det er Muuto kjent for: å skape rom som løfter og inspirerer. Denne gangen var vi der for å utforske akkurat det – det fascinerende temaet nevroestetikk.

I bunn og grunn handler nevroestetikk om hvordan sansene våre aktiveres når vi ser på kunst eller befinner oss i et bestemt rom. Da vi setter oss ned for en prat, forklarer Line:

Vi har alle miljøer der vi instinktivt føler oss vel – enten det er et spesielt rom, et sted i naturen, eller en bestemt møblering. Nøkkelen er å forstå hva det er som gjør at disse rommene føles «riktige».

Da Muuto samarbeidet med Susan Magsamen, leder for International Arts + Mind Lab ved Johns Hopkins University, utforsket de hvordan kroppen vår reagerer på estetiske opplevelser. Musikk, arkitektur, farger og materialer spiller alle en rolle i hvordan vi emosjonelt og kognitivt oppfatter et rom. Ved å designe omgivelser som fremkaller en følelse av tilhørighet og trygghet, ønsker Muuto å skape miljøer der mennesker kan senke skuldrene og føle seg hjemme.

Og faktisk – har du noen gang vært i et showroom fra Muuto, kjenner du det i kroppen. Enten opplevelsen er positiv eller ikke, understreker Line at slike reaksjoner er dypt personlige.

Det store aha-øyeblikket for meg i forskningen, var tanken om at det egentlig ikke finnes nøytrale rom. Du kan ikke designe et sted der sansene dine ikke reagerer på et vis – og nettopp derfor gir [nevroestetikk] så mye mening for meg.”
Muutos Chief Marketing Officer Line Brockman Juhl.

Line Brockman Juhl

KULTURELLE OG PERSONLIGE PERSPEKTIVER PÅ ESTETIKK

Selv om enkelte aspekter av nevroestetikk er universelle, vil både kulturell bakgrunn og personlige erfaringer alltid påvirke hvordan vi individuelt oppfatter design. For eksempel varierer fargeopplevelse mye mellom ulike deler av verden. "I Asia symboliserer rødt lykke, mens det i vestlige kulturer ofte forbindes med fare eller advarsel," forklarer Line.

Farge er uten tvil det mest kulturelt varierende aspektet ved nevroestetikk.”

Det samme gjelder materialtrender. Selv om designverdenen har gått fra messing til fløyel til marmor, fokuserer Muuto på tidløse uttrykk fremfor kortvarige trender. De ser på hvordan farger og materialer fungerer i ulike sammenhenger – med mål om at designet skal løfte helheten i rommet, ikke bare følge markedets strømninger.

KUNSTEN Å SKAPE HELHETLIGE ROM - OG OPPLEVELSER

Muuto designer ikke bare møbler og interiør – de skaper helhetlige opplevelser. Et godt eksempel på dette er hvordan de bruker multisensoriske elementer i showroomene sine. Musikk, belysning og planter bidrar til atmosfæren og former hvordan besøkende opplever rommet.

"En gang åpnet vi et showroom, og noe føltes ikke riktig. Senere innså vi at vi hadde glemt blomster og planter. Da vi la det til, føltes rommet plutselig komplett," forteller Line, og understreker hvor viktige de små detaljene er for å skape en innbydende atmosfære.

Under Three Days of Design-festivalen i København viste Muuto hvordan sansebasert design kan forandre en opplevelse totalt. Ved å justere lyset, henge opp lette gardiner, åpne vinduene på vidt gap og spille rolig musikk, forvandlet de ett og samme rom til en helt ny opplevelse.

“Alle sluttet å snakke i det de kom inn gjennom gardinene”, forteller Line. Det viser hvor stor effekt selv små designvalg kan ha på hvordan vi oppfatter og oppfører oss i et rom. “Du er i samme rom, i samme bygning, men med noen enkle justeringer kan du faktisk endre hvordan folk føler og handler", avslutter hun.

PRODUKTER SOM VEKKER SANSENE VÅRE

Ifølge Line er ikke nevroestetikk bare et abstrakt begrep – det er noe som kan brukes direkte i produktdesign. “Måten vi opplever design på, påvirkes sterkt av farge, materiale og form,” forklarer hun.

Et godt eksempel er Calm-vegglampen, som er designet for å spre et mykt, diffust lys som minner om solnedgangens varme glød. Den tekstilkledde formen tilfører ikke bare rommet varme, men bidrar også til å dempe lyden og skape en mer rolig atmosfære.

Et annet eksempel er Linear-serien, en del av Muutos utemøbler. “Når det gjelder utemøbler, må vi tenke litt annerledes,” sier Line. “Produktene må tåle vær og bruk. Linear er laget i heltre stål for å være slitesterk, men fordi stål er et hardt og kaldt materiale, har vi jobbet mye med form og farge for å gjøre det mer innbydende – og samtidig få det til å passe naturlig inn i omgivelsene.”

Fra nøye utvalgte tekstiler til gjennomtenkt, myk belysning – Muutos design viser hvordan selv de minste detaljene kan bidra til et rom som føles intuitivt riktig.  

"Når et rom bare "fungerer", er det ikke tilfeldig – det er fordi hvert eneste element er bevisst valgt", understreker Line. "Det er selve kjernen i nevroestetikk."

NEVROESTETIKKENS FREMTID INNEN DESIGN

En av de mest fascinerende innsiktene fra Muutos utforskning av nevroestetikk, er tanken om at ingen rom er nøytrale. Som Line Brockman Juhl påpeker, påvirker alle designvalg hvordan vi føler oss – enten det er bevisst eller ikke. Selv et tilsynelatende enkelt og nøytralt rom sender signaler til hjernen og former opplevelsen vår. Line understreker:

Du kan ikke designe et rom som sansene dine ikke reagerer på. Hvis et rom er kjedelig, vil kroppen din likevel svare på det."

Dette perspektivet oppfordrer designere til å være mer bevisste – ikke bare på det estetiske uttrykket, men også på hvordan rom påvirker atferd og velvære. Etter hvert som folk blir mer oppmerksomme på omgivelsene sine, tror Muuto at nevroestetikk vil spille en stadig viktigere rolle i fremtidens design.

ROM SOM FØLES BRA

I dagens samfunn er vi opptatt av å optimalisere helsen vår – vi følger med på kosthold, trening og søvn. Men hva med rommene vi faktisk tilbringer mest tid i? Muuto ser nevroestetikk som en viktig del av velvære, og mener at godt design kan løfte hverdagen ved å få oss til å føle oss mer komfortable og hjemme.

Med dette som utgangspunkt fortsetter Muuto å utfordre grensene for skandinavisk design. Resultatet er rom som ikke bare er vakre å se på, men som også vekker følelser, styrker tilhørighet og skaper ekte forbindelser.

Foto: Muuto, Angeliqa Dahldorph Nielsen, Ardijan Mahmutaj

Rebecca Sparling
Forfatter

MER FRA MUUTO

DITT HJEM FOR SKANDINAVISK DESIGN
Nordic Nest (Bedriftens org.nr.: 997 671 538) E-post: info@nordicnest.no Tel: 210 81 665
© 2002 - 2025 Copyright Nordic Nest AB