★ ★ ★ ★ 4.3 / 5 TRUSTPILOT
Bli medlem og få 500p i velkomstbonus
60 DAGER ANGRERETT
Byon er et svensk merke som de siste årene har gjort seg bemerket i designverdenen. Med sin lekne bruk av farger og former, og produkter som stadig overrasker, har det blitt et merke som fanger oppmerksomheten vår med hver eneste nye kolleksjon. Byon tenker utenfor boksen, og med inspirasjon fra mange ulike kilder har de skapt sitt eget univers fylt med fargeglede og spennende former, hvor alle er velkomne.
"Vi pleier å si at Byon er et 'internasjonalt merke fra Sverige'. Mange snakker om skandinavisk design, og vi elsker det, men vi synes det er flott å tilføre en søreuropeisk følelse i farger og former," sier Beatrice Lindgren, Creative Director.
"Visjonen har alltid vært den samme, å gjøre det ingen andre gjør med farger, lekenhet og uventede produkter," forklarer Beatrice, som med stor entusiasme forteller om merkets reise fra å være en liten grossistbedrift til å bli et blomstrende designmerke med kunder over hele verden.
Beatrice Lindgren, Creative Director for Byon.
Byon, kjent i designkretser for sine iøynefallende produkter, har med hver nye kolleksjon klart å vekke stor oppmerksomhet.
Med unike produkter som byr på uventede detaljer, nye fargekombinasjoner og taktile materialer, er Byons produkter alltid samtaleemner. Men deres gjennombrudd? Historien starter med en kontroversiell Cheetah-vase.
"Cheetah-vasen var gjennombruddet for Byon; den skapte en umiddelbar reaksjon, og kolleger syntes det var litt av en spøk," sier Beatrice lattermildt.
"Vi satset på den likevel, og jeg vil si at det var startskuddet for vår reise som merke og de suksessene som fulgte," fortsetter Beatrice.
"Siden den gang har vasen blitt etterfulgt av flere suksesser som Pompom-puten, Calore-lampene og Shell-serien."
For Byon er det viktig at hjemmet ditt føles som deg, at det gjenspeiler personlighetene som bor der og hva de liker – og det er gjennom detaljene man får fortalt den historien. Statement-pieces har blitt merkets signatur, og det er alltid spennende å se hva som blir den neste "geparden". Bak hver kolleksjon og hvert enkelt design står et dedikert team som legger ned en enorm innsats i sitt eget studio.
"Vi er et lite, men fantastisk team som jobber tett sammen i vårt studio. Vi har valgt å jobbe veldig selvstendig for å finne den røde tråden i det vi vil gjøre," forklarer Beatrice.
"Til hver nye sesong starter vi alltid med å sette fargene. Det er ikke alltid en helt ny fargepalett, og vi jobber alltid med våre ikoniske farger, som er kobolt 'power blue' og rød, grønn og en nøytral base bestående av hvit, beige og svart, som går igjen på mange av våre produkter. For hver ny kolleksjon jobber vi vanligvis med én, noen ganger to kolleksjonsfarger som vi forsterker litt ekstra, og som er synlige i materialene fra oss," fortsetter Beatrice.
"En annen viktig del av designprosessen vår er å samle inspirasjon. Ettersom jeg selv kommer fra motebransjen, er mange av produktene våre inspirert derfra, både når det gjelder farger og former."
"En stor inspirasjonskilde for produktene våre, som jeg tror mange kan se, er hentet fra Sør-Europa og arkitekturen som finnes i for eksempel Italia. Vi har lysestaker som er inspirert av romerske søyler, det finnes skjell og sitroner, mye av inspirasjonen får jeg og min kollega Josefin Låstbom, Purchasing Manager, gjennom reiser, og det ligger en stor lidenskap bak alt vi gjør."
"Når det gjelder statement-pieces, eller ”eye catchers” som vi kaller dem, pleier vi å lansere én eller to per kolleksjon sammen med andre nyheter og vårt kjerneutvalg. Men selv om de er iøynefallende produkter, har vi alltid en tanke om at disse skal kunne leve videre i sortimentet."
"Det samme gjelder fargene; hvis du kjøper et nytt produkt, kan du være sikker på at det kan kombineres med noe fra tidligere kolleksjoner."
I et hjem som føles som deg, bør det også være rom for å utfordre tradisjoner, være modig og kombinere uventede farger, bringe inn festlige buketter uansett anledning, og leke deg med quirky former og teksturer. For Byon finnes det ingen feil måte å kombinere produktene deres på, og gjennom dem skal du finne glede og mot til å gi hjemmet ditt forskjellige uttrykk som vekker følelser til live.
"Vi snakker mye om å føle at du er en del av Byons verden, der alt er riktig, og hvor du tør å tenke utenfor boksen," forklarer Beatrice.
"Jeg selv kan bli helt lyrisk over nye fargekombinasjoner jeg aldri har sett før, og jeg vil at du skal føle at det ikke finnes en feil måte å jobbe med farger på; smørgul og rød er en magisk kombinasjon for høsten," ler Beatrice.
"Byon handler i stor grad om å feire hverdagen også, dekke bordet ved å investere i en herlig duk og matchende servietter. De kan vaskes i maskin, så hvorfor bare pynte bordet til helger og fester?"
"Maksimer atmosfæren ved å gruppere flere lysestaker, for eksempel med den nye Lara-serien, som finnes i flere størrelser og farger," sier hun.
"Tenk deg at du er på en restaurant når du dekker bordet, inkluder mange skåler og små tallerkener. Borddekkingen blir umiddelbart litt morsommere, akkurat som restauranter i dag prøver å skape en følelse av hjem," forklarer Beatrice. "Vår nye Kai-fat, for eksempel, som er formet som en fisk, tilfører karakter til hele bordet med sine små rødkålben, og gir et ekstra lag med moro til bordet."
"Og ikke spar buketten til fredag, kjøp en bukett på mandag i stedet, så får du glede av den hele uken," avslutter hun.
Corallo-vasen i smørgul – iøynefallende både i farge & tekstur.
Byon er merket uten regler, som gir oss farger å forelske oss i, detaljer som fanger blikket, og et hjem der hverdagen blir til en feiring. Hver nye kolleksjon føles som julaften, hvor nysgjerrige fingre ivrer etter å åpne pakkene. Kolleksjonene deres er fulle av overraskelser og alltid med en garanti for glede. Så hva har de på lager for årets høstkolleksjon, og hvilke kommende trender snakker merket om?
"Vi kommer til å by på mye ”love and passion” fordi temaet for høstkolleksjonen heter ”Fall in love with Byon”," sier Beatrice med et smil.
"Først og fremst ser vi mye kjærlighet og lidenskap i form av å ta vare på hverandre, men det handler også litt om 'kraft', som kommer tydelig fram i rødfargen vi ser i kolleksjonen. Rødt kan være søtt, som i formen av et hjerte, lidenskapelig i varmen, men også hevde seg i form av styrke, noe vi ønsker å inspirere til.
"Vi ser også mye farget glass, som Opacity-serien, som gir en litt mystisk følelse når du drikker fra fargede glass," forklarer Beatrice.
"Vi tilbyr også glasskunst som den taktile Corallo-vasen, hvor du kan kjenne strukturen og formen. Den er munnblåst, veldig solid og tung."
"Vi tror fortsatt på festligheter, på å invitere folk til en fest og hverdagsluksus."
«Kolleksjonen handler veldig mye om å feire hverandre, som en stor klem,» sier Beatrice, lattermildt.
«Når det gjelder fremtidige trender, vil jeg si farger! Det føles godt å kunne si at vi kanskje er et fargerikt merke, men jeg synes det er gøy at det fortsatt er mye fokus på farger.»
«Vi tror også på uventede former, kontraster i form av matt og blankt, mykt og hardt,» fortsetter Beatrice.
«Så tror jeg at den beige fargen som har vært populær de siste par årene, vil bli erstattet av grått, som vil komme tilbake igjen. Kanskje ikke i hele hjemmet, men snarere som aksenter.»
«Vi ser også at symboler blir mer fremtredende. Vi har mange hjerter i vår kommende kolleksjon, men jeg ser også sitater, skjell og symboler dukke opp mer og mer – ting som gjør oss glade og gir oss varme.»
Og hva kan vi forvente oss av Byon i fremtiden?
«Jeg tror du kan forvente å se oss bli litt mer internasjonale, mer i vårt element. Jeg tror også du vil se enda mer farger, former og uventede objekter, men fremfor alt vil du se mye mer av oss på alle måter,» avslutter Beatrice med et smil.
Foto: Elof Martinsson