★ ★ ★ ★ 4.3 / 5 TRUSTPILOT
Bli medlem og få 500p i velkomstbonus
60 DAGER ANGRERETT
Den finske glassverket Iittala har sin opprinnelse i landsbyen med samme navn i 1881, sør i Finland. Den samme glassbruket brukes fortsatt i dag og det er mulig å forestille seg hvordan arven og grunnlaget for finsk glassdesign lever videre i veggene. Håndverket har aldri forlatt glassfabrikken ellerIittala, og selv om kolleksjonene har utvidet seg over tid til å inkludere keramikk, stål og tekstiler, er hjertet fortsatt glass. Iittalas kommersielle gjennombrudd kom i forbindelse med funksjonalismens fremgang og den geniale designinnsatsen gjort av pionerer som Alvar og Aino Aalto, Kaj Franck og Tapio Wirkkala. Iittalas nye identitet feirer starten på denne suksesshistorien og inspirasjonen kommer rett fra arkivene:
– Da jeg tiltrådte rollen, førte intuisjonen meg først til arkivet. Jeg leste mye om historien til Iittala og fordypet meg i historiene bak designikonene. Det ble klart at den grunnleggende ånden til merkevaren var denne eksperimentelle, energiske og dristige tilnærmingen til design og kultur. Det nære samarbeidet mellom designere, kunstnere og håndverkere skapte det unike og originale formspråket som vi nå forbinder med Iittala og finsk design generelt, sier Janni Vepsäläinen, ny kreativ direktør siden 2023 og navnet bak nye Iittala.
Janni Vepsäläinen har vært Creative Director i Iittala siden 2023 og er navnet bak nye Iittala.
Håndverk & glassproduksjon siden 1881.
Rødt blir gult og vanemennesket setter plutselig spørsmålstegn ved alt. Hva er vel Iittala uten det røde symbolet? Når det første sjokket avtar, blir det fortsatt veldig tydelig at Iittala er det Iittala alltid har vært – finsk glassmesterverk som har vært en pioner innen glassproduksjon siden 1881. Bare kledd i en litt klarere pakke.
Iittala henter nå frem arven sin enda tydeligere og rakrygget.
Det krever et visst mot for å ta et kjært ikon, som er så godt forankret i offentligheten, og fullstendig kaste rundt på hele uttrykket. Det er nettopp med denne dristigheten at Iittala 2.0 tar form. Glem det røde symbolet, prikken over i-en i nye Iittala er en forfriskende blanding av kontraster for neste generasjons glassdesign.
- Fireyellow som vi har valgt å kalle den [fargen på den nye logoen] kommer fra nyansen som smeltet glass har når det forlater ovnen og er klart til å støpes til en ny form. Fargen gul representerer glede, energi og kreativitet. Hvilken annen farge kan passe bedre for et så energisk merke som Iittala? Forklarer Janni den nye visuelle identiteten.
Janni Vepsäläinen kommer fra en solid bakgrunn i moteverdenen, hvor hun blant annet har jobbet for Alexander McQueen, Givenchy, Simone Rocha og The Row. Hun er også navnet bak den nå virale JW Anderson strikkede cardiganen båret av Harry Styles og inspirerte tusenvis til å strikke sine egne cardigans under pandemien.
For meg er Iittala grunnleggende en litt revolusjonerende kraft i den kreative industrien. Vårt mest ikoniske design balanserer mellom avantgarde og mainstream, og for meg er det den perfekte balansen, sier Janni.
Påvirkning fra moteverdenen kan absolutt sees i nye Iittala. Plutselig ser vi på kjære favoritter som Kastehelmi og Savoy-vasen med nye øyne, samtidig som vi introduseres for nye produktserier som fortsetter å representere den kreativiteten og dristigheten som alltid har preget Iittala. Men hva annet kan vi forvente av Iittala i fremtiden?
Forvent det uventede, sier Janni.
- I hjertet av Iittala er denne litt avantgardistiske og nesten opprørske design-etosen. De mest unike designklassikerne ble født ut av eksperimentering og utforskning. Vi ønsker å fortsette på denne veien og være et dristig og fremtidsrettet designkraftverk som ikke er redd for å utfordre status quo. Dette betyr å sette kreativiteten først og flytte grensene for håndlagde materialer. Vi vil fortsette å samarbeide med kreative skapere, kunstnere og merkevarer som deler samme etos. Vi ønsker ikke å bare skape produkter, men også kulturelle opplevelser og samtaler. Iittala er et kreativt univers, fortsetter Janni.
Den nye Iittala ber ingen unnskyldninger for sin tilstedeværelse, men tar i stedet et selvsikkert skritt fremover – klar til å omfavne sin arv og være fanebærer av hva nordisk glassdesign er i 2024.
- Jeg ønsker å lene meg mot finskheten til [Iittala]-merket, naturens ytterpunkter og den finske mentaliteten, men også de urbane tonene som skaper en perfekt kontrast mellom det harmoniske og det avvikende. Jeg prøver alltid å finne de overraskende berøringspunktene i kontrasten. Jeg tror at det mest interessante kreative arbeidet oppstår fra en blanding av ulike kulturelle referanser. Jeg er inspirert av alt fra subkulturer til å se på mennesker, fra musikk til natur. Det er en endeløs utforskning for meg, sier Janni.
Denne millennial-forfatterens hjerte ønsker å si at den nye Iittala er kul, noen du vil "henge" med. TikTok-generasjonen vil himle med øynene på den analogien, men jeg tror vi alle kan være enige om at den nye Iittala tilbyr noe for enhver smak. Iittalas kreative univers er nettopp det, et univers av muligheter og uendelig utforskning – men fremfor alt et univers av nordisk håndverk som siden 1881 har vært en bærebjelke i hvordan nordisk design oppleves i verden. Iittala var og forblir en urkraft av finsk design som utfordrer normene og flytter grensene. Selve grunnen er håndverket.
- Jeg tror det også er naturlig for oss mennesker å søke skjønnhet i det håndlagde. Vi lengter etter de virkelige opplevelsene. Glassblåsing krever at du er i øyeblikket og kun fokuserer på det smeltede materialet du jobber med. Det er et magisk øyeblikk, sier Janni avslutningsvis.
Foto: Iittala