★ ★ ★ ★ 4.3 / 5 TRUSTPILOT
Bli medlem og få 500p i velkomstbonus
60 DAGER ANGRERETT
Ragnheiður Ösp Sigurðardóttir – Designeren bak puta Knot.
Ragnheiður vokste opp i en liten kystby nær den islandske hovedstaden Reykjavik. En viktig påvirkning på hennes ble den amerikanske marineflybasen i utkanten av byen og den langvarige innvirkningen den hadde på byens innbyggere, ettersom dette ga dem tilgang til amerikansk godteri og andre ting som ikke ble importert til Island på 80- og 90-tallet. Å tilbringe tid med familien sin i USA som barn gjorde Ragnheiður bevissthet påforbrukerkraften i veldig ung alder.
Ragnheiðurvar en ivrig samler, besatt av unike og interessante gjenstander, og likte å lete etter mønstre i samlingene sine:
[Det er] disse relasjonene til objekter, utforskningen av å finne mønstre i ting, sammen med å tilbringe tid med mine kreative besteforeldre er det som til slutt vekket interessen min for å designe objekter og er fortsatt det som påvirker meg i dag.
Knot-puten begynte sitt liv som de rørformede bena til en teddybjørn. Ragnheiður lette etter en måte å produsere dem på i stedet for å hekle dem for hånd. Det hun endte opp med var en knutelignende pute - og Knot ble født!
Hun sier at hun ikke har en spesiell designprosess, og er mer interessert i undersøkningsdelen enn den kreative delen av prosessen.
Jeg har alltid vært fascinert av folks oppførsel og hvordan de samhandler med, opplever og reagerer på miljøet sitt. Dette er den delen som faller naturlig for meg: å undersøke og gå seg vill i kaninhull.
Knot-puten var en kreativ nytenking av en hverdagsgjenstand som Ragnheiður sier er hennes favorittmåte å designe på: «Det er et konsept i psykologien kalt funksjonell fiksering, hvor sinnet vårt blir fiksert på å bruke objekter kun for deres tiltenkte formål og ikke se andre bruksmåter eller funksjoner. I designstudier lærer vi hvordan vi kan stille spørsmål ved og utfordre disse skjevhetene.», sier hun.
Ideen om at det kan være mer i denne verden enn det man ser, gir livet litt mer spenning og mening.
Knot begynte som et langt, strikket rør som fylles og deretter knyttes for å danne den unike knuteformen.
Når man diskuterer opprinnelsen til et individuelt designobjekt, er det vanskelig å ignorere påvirkningen fra studioene som utgir disse objektene. Design House Stockholm, designstudioet som er ansvarlig for å utgi Knot, har et unikt forhold til sine designere. Design House Stockholm ble grunnlagt i 1992, og gjorde seg raskt bemerket innen den skandinaviske designscenen med sære, moderne stykker som Harri Koskinens Block Lamp samt Knot pute for bare å nevne noen. I stedet for å produsere design, skiller DHS seg ut ved at de utgir design. Deres samarbeid med designere ligner på den måten forlag jobber med forfattere på.
Vi ser på skandinavisk design som en naturressurs
fastslår Anders Färdig, grunnleggeren av Design House Stockholm. "Vi leter alltid etter nye ideer fra kreative mennesker som kan leke med grunnleggende verdier for skandinavisk design. Mange av våre klassiske design som Step-gardintrappen, Knot-puten og ble til i designerens studio. (Knot fant vi da vi besøkte flere designstudioer i Reykjavik på Island for mange år siden)”.
Det var kombinasjonen av fantasi og funksjon som først appelerte til dem da de bestemte seg for å publisere Ragnheiðurs design, sier Anders, pluss "det gir den perfekte støtten for ryggen" fortsetter han – denne lekne funksjonaliteten er noe som er tydelig i mange av designene fra Design House Stockholm.
Leken, funksjonell og den perfekte støtten!
Knot-puten er tilgjengelig i 3 størrelser og er en unik detalj på kontoret eller i hjemmet ditt.
Designlandskapet er i stadig utvikling. Det er ingen hemmelighet at selv når vi nærmer oss slutten av 2022, så fortsetter mange bransjer over hele verden å være dominert av menn. Island og deres nordiske naboer har et spesielt godt rykte når det gjelder likestilling, men som Ragnheiður påpeker "vi kan alltid gjøre mer". Mens menn fortsatt dominerer i toppen av designbransjen, tyder statistikk på at andre kjønn nå utgjør over halvparten av bransjen som helhet.
"Den islandske designscenen har alltid bestått hovedsakelig av kvinner, så jeg kan ikke si at jeg har følt et skifte her," sier Ragnheiður "bortsett fra kanskje i den andre retningen. Vi ser litt mer av andre kjønn som designer objekter og lærer produktdesign enn før, men fortsatt er det for det meste kvinner som designscenen består av.» Selv om hun er rask til å påpeke at det har vært et større skifte på andre områder «i den grafiske designscenen på Island [for eksempel] med mye flere kvinner som studerer, jobber og underviste i feltet enn da jeg gikkpå designskolen."
Knot er en kreativ nytenking av et hverdagsobjekt som gjenspeiler transformasjonene som finner sted i alle aspekter av design.
Sammenlignet med mange andre bransjer har designverdenen kommet langt. Kvinner, så vel som menn, har alltid vært en del av designhistorien, og dette skiftende designmiljøet åpner opp for utallige muligheter, enten det er nytenking av hverdagsobjekter som Knot-puten, eller et designstudio transformert til en designutgiver.
Foto: Angeliqa Daldorph, Design House Stockholm