★ ★ ★ ★ 4.3 / 5 TRUSTPILOT
Bli medlem og få 500p i velkomstbonus
60 DAGER ANGRERETT
Design House Stockholm ble grunnlagt i 1996 og samler inn designideer fra nye og erfarne designere.
Å gå inn på Götgatan 14, hvor Design House Stockholm har sitt hjem, er som å gå inn i et høyt elsket bibliotek. Det går ikke lang tid før du blir møtt av Knot – puten som ble oppdaget på en tur til Island, som opprinnelig skulle være beinene til en strikket bamse, men som underveis fikk en annen form. I et av de store vinduene ut mot den brosteinsbelagte gaten, et steinkast fra Gamlebyen i Stockholm, hviler Block – en lampe som på samme måte som en litterær klassiker, har vært med oss siden 1996.
Med et raskt blikk ser du et stilrent sortiment av moderne skandinavisk design, hvis du ser litt dypere vil du se at sortimentet er kapitler som alle forteller historien til Design House Stockholm (DHS). En historie som begynte i 1992 da Anders Färdig grunnla merkevaren med en klar ambisjon om å være et designforslag fremfor en produsent. Det betyr at DHS finner og nærer designsamarbeid med små og store designere. Eller som de sier selv, DHS "speider" etter nye design:
– Vi vil ha produkter som har et sterkt formspråk og som har noe spesielt i seg. Det kan være i funksjon så vel som i uttrykk – rett og slett det lille ekstra, sier Margot Barolo design- og produktutviklingssjef i DHS.
Knot er i dag en elsket klassiker, men ble til ved en ren tilfeldighet.
I løpet av sine 30+ år har DHS bygget opp en imponerende samling av samarbeid med designere som Alexander Lervik, Harri Koskinen, Catharina Kippel og Lena Bergström.
– Vi har stor tillit til å bruke design som vårt hovedverktøy og kvalitetsstempel. For å skape nytt, godt design trenger vi hjelp fra de fantastiske designerne der ute. Vi ser på designerne som vår naturressurs og forholdet og samarbeidet mellom dem, våre produsenter og oss er avgjørende for et vellykket produkt, sier Margot og fortsetter:
– Respekten og tilliten til hverandre i et samarbeid skal alltid være der. En annen viktig del er vårt forhold til våre produsenter. Mange av de vi jobber med har vært nære venner i mange år, noe som hjelper oss til hele tiden å ha åpne og direkte samtaler og utviklingsarbeid rundt forholdene som påvirker sosial og miljømessig bærekraft.
Ved å jobbe tett [sammen], finner vi stadig nye måter å forbedre oss på.
Hos DHS er tillit og samarbeid med designere kjernen i virksomheten – og resultatet er produkter som alle har en historie.
I løpet av sine tre tiår på designscenen har Design House Stockholm åpnet opp for at flere kan tolke og utvikle skandinavisk design utenfor vår del av Europa. De kan samarbeide med flere, men det faller innenfor en og samme historie – DHS historie.
– For oss er det [moderne skandinavisk design] en del av en livsstil som omfavner en måte å tenke på hvordan vi forholder oss til objekter vi ønsker å omgi oss med. Det er ikke nasjonalt bundet, og vi jobber med designere fra mange forskjellige land. Det er heller noe som forener alle oss som verdsetter materialitet, kvalitet og funksjon, der man løfter en eller flere av disse inn i formen. Det omfatter ofte en kompleksitet som tilsynelatende er enkel, men delikat balansert, sier Margot og fortsetter:
Følelsen for materialer er viktig, ikke for å skjule, men heller for å fremheve materialene. At fokuset er oftere på form enn dekorasjon.
Har du hørt historien om hvordan ditt favoritt DHS-produkt ble til?
Uansett hvilket produkt fra DHS som skal pryde hjemmet ditt, er det noe her for enhver smak. Men visste du hvordan favorittproduktene dine ble til?
Gjennom årene har Block-lampen blitt synonymt med DHS og det hele startet som en bryllupsgave. I 1996 funderte den finske designeren Harri Koskinen på hvordan to blokker skulle støpes sammen til en fin bryllupsgave før ideen kom om å gjøre formen til en lampe. Harri Koskinen lagde i all hemmelighet noen prøver og presenterte dem for venner og bekjente. En av vennene hans kjente Anders Färdig, som nettopp hadde grunnlagt Design House Stockholm.
– Vi var litt i tvil om lampens funksjonalitet som lyskilde, men vi valgte likevel å lansere Block Lamp som en lampe for å heve stemningen i rommet som en lysskulptur, sier Anders Färdig, grunnlegger av DHS.
– I dag er den inkludert i de faste samlingene til flere museer som Nationalmuseet i Stockholm og MoMa i New York. Det var utvilsomt Block-lampen som først fikk merket Design House Stockholm til å skinne på den internasjonale designhimmelen, sier Anders.
Fra BLock til Family Chair. I 2008 slo DHS seg sammen med Lina Nordqvist, som hadde en idé om at alle i en familie på fire skulle ha sin egendesignede stol ved spisebordet. Ideen gikk fra å være et eksamensprosjekt ved Beckamans Design School til å bli lansert et år senere på MoMa i New York. I dag selges to former for Linas nette pinnestol av DHS.
I 2011 starter eventyret om Karl Malmvall og Design House Stockholm når Step-stigen er utviklet med den hensikt å skape en stige så vakker at du ønsker å henge den på veggen.
– Stigen designet av Karl Malmvall er kanskje et av de beste eksemplene på hva Design House Stockholm handler om, sier Anders.
Vi elsker produkter som kombinerer fantasi og funksjon.
- Vi ønsker å løse hverdagslige problemer som for eksempel [problemet] med å skyve en stige inn i et skap med vaskeutstyr som allerede er fullt. Karl hadde en idé om en sammenleggbar stol som kunne bli helt flat når den ble slått sammen. Så begynte diskusjonen som vi kaller kreativ magnetisme i selskapet. Vi snur og vrir på erfaringene som akkurat da er samlet i rommet. Plutselig leder diskusjonen til det som noen ganger er så vanskelig å forklare. Vi hadde løst problemet med at stigen tok for mye plass i skapet ved å henge den på veggen i finstua eller entreen. Klappstolen ble dermed en stige som du nå kan finne i de fleste designbutikker rundt om i verden.
Design House Stockholms ønske om å være forlag for skandinaviske designideer bekreftes med Catharina Kippels vakre krus med Elsa Beskow-motiver. Fra tante Brun til Familien Jordbær– hvert krus hyller et Elsa Beskow-motiv og forankrer DHSs tilnærming til design, på samme måte som de beste bokforlagene i den litterære verden.
Selv om andre eventyr vanligvis har en slutt, ønsker vi ikke å se en slutt på Design House Stockholms. Dette spennende designforlaget har fortsatt mange historier igjen å invitere oss til. Kanskje du allerede har sett Lulu?
Styling; Arijana Kapic
Foto: Elof Martinsson, Design House Stockholm