★ ★ ★ ★ 4.3 / 5 TRUSTPILOT
Bli medlem og få 500p i velkomstbonus
60 DAGER ANGRERETT
Medgrunnleggere og Creative Director-duoen Mette og Rolf Hay.
Da HAY ble etablert i Danmark i 2002, var målet å finne nye og innovative måter å imøtekomme stadig skiftende behov i den moderne verden. Med et sterkt engasjement for tanken om at alle fortjener god design, begynte medgrunnleggerne og Creative Directors Mette og Rolf Hay "å skape moderne møbler, belysning og interiørtilbehør for en moderne livsstil med noen av verdens mest talentfulle, nysgjerrige og dristige designere", sier Mette. Alle har rett til bra design, men en vesentlig forskjell er at prisnivået måtte være mer tilgjengelig enn bransjestandarden.
Et kjernepunkt for HAY har alltid vært å streve etter å gjøre god design tilgjengelig for så mange mennesker som mulig, noe som fremdeles er vårt oppdrag i dag.
Det er denne filosofien som gjør at HAY er annerledes enn andre designmerkevarer, denne holdningen gjør at HAY føles ekstra innbydende, og produktene, vel, de taler for seg selv.
HAY har som mål ikke bare å gi alle tilgang til designverdenen, men også å designe produkter som svarer på de stadig skiftende behovene i hverdagen. Utviklingen skjer ofte subtilt og knapt merkbart, men de siste årene har måten vi bruker oppholdsrommene våre på endret seg betydelig – og med det har også interiør og design også endret seg.
Da vi grunnla HAY for 20 år siden, ønsket vi å bygge bro mellom hjem og arbeid ved at vi ønsket å skape produkter som kan fungere i begge miljøer. Dette er en del av det HAY har vært siden begynnelsen, og nå som folk jobber mer hjemmefra enn noensinne, er det enda mer relevant i dag, sier Mette.
Dette perspektivet blir enda klarere når vi tar et dypdykk i HAYs sortiment. Produktene er eklektiske og varierte, fra fargerike oppbevaringsbokser for viktige dokumenter, til presskannen du brygger morgenkaffen i. Fra sofaer til papirkurver, det er ingen produkter som ikke kan gjøres på nytt av HAY-designerne.
Tilfør litt farger i hjemmet ditt med en Bonbon lampeskjerm.
Mette er ansvarlig for å ha oversikt over selskapets interiørkolleksjon. En av de første interiørdetaljene som de produserte, var brettet Kaleido i samarbeid med den svenske designeren Clara von Zweigbergk. Hun sier:
[Kaleido-brettet] var et produkt som hadde alt: selve HAY DNAet. Det er fargerik, lekent, vakkert og nyttigt.
“Brettets allsidighet betyr at det kan brukes som et brett for smykker, skrivebordsgjenstander eller ganske enkelt som en dekorasjon” sier Mette. “Idag er Kaleido-brettet like populært som da det først kom ut, og vi er glade for at vi nylig lanserte det i flere nye farger. Vi mener at god design har lang levetid, og Kaleido- brettet har gjort nettopp dette”, fortsetter hun.
Vi kan se deres holdning til langvarig design i store deler av HAYs sortiment, kolleksjonene føles som en moderne hyllest til de store designepokene.
HAY kan skryte av et kollektiv bestående av noen av verdens ledende designere, som henter inspirasjon fra kunst, arkitektur og mote for å skape sine unike kolleksjoner.
Vi har ingen modell for hvordan designprosessen hos HAY ser ut, og vi ønsker å fortsette med det, slik at våre kolleksjoner kan utvikle seg naturlig, sier Mette.
Farger har blitt et av HAYs kjennetegn, men det er ikke noe som er gjennomgående i hele deres sortiment. “Når vi arbeider med en kolleksjon, påfører vi farger forsiktig - hvert produkt vurderes for seg og får en spesifikk farge”, hevder Mette.
“Iblant starter det med et møte, iblant med et kort informasjonsmøte, og iblant er det et uventet møte…” fortsetter hun. HAYs filosofi er basert på premisset om å skape produkter som dere kunder behøver mest, men som også skal være like originalt og som absolutt skal være vakkert. Denne organiske designprosessen gir dem friheten å gjøre nettopp dette.
HAYs sortiment er et kaleidoskop av farger, lekne former og ulike teksturer. Det er et taktilt element til HAYs design, produktene er innbydende og oppmuntrer beundreren å løfte opp produktet, snu det rundt og oppleve hvert eneste aspekt. Det er en viss åpenhet ved å plassere gjenstander i hjemmet ditt som trygler om å bli plukket opp og lekt med, men for HAY, hva betyr det at et hjem får gjester til å føle seg velkommen?
“Det er mange faktorer som bidrar til hva som gjør at gjester føler seg velkommen, men det viktigste er personlighet. For meg er farger naturligvis veldig viktig. Jeg tror at når du kan se hvordan folk har samlet en rekke ulike objekter og møbler i sitt hjem over tid, så er det nettopp dette som forvandler et hus til et hjem.” Sier Mette.
Så farger kan gjøre at et hus føles mer innbydende, men skandinavisk interiørdesign skriker vanligvis ikke farger. Derimot forandrer tidene seg, og denne våren har for eksempel alt handlet om pasteller. HAY er uten tvil en av de mest fargerike og lekne skandinaviske designmerkevarene som finnes. Mette har noen råd til oss når det kommer til å tilføre mer farger i hverdagslivet:
Jeg har alltid sagt: Velg det du liker. Personlighet er det som gir hjemmet farger.
Komplementerende pastellnyanser og lekne former er synonym med HAY.
HAYs nye versjoner av hverdagsprodukter skaper et trivelig retro uttrykk.
HAYS tilnærming til design er unik, fra den nøye utvalgte fargeskalaen til hverdagsprodukter som inspirerer dem. Deres designfilosofi gjennomsyrer hele deres sortiment, men det som er åpenbart over alt annet er deres lidenskap og den tilknytningen de har til produktene de designer. Det er denne lidenskapen for design og innovasjon som er nøkkelen til HAYs verden.
Foto: Angeliqa Daldorph; Styling: Linnéa Axelson & Angeliqa Daldorph